Maar wacht Jan, Piet en Josje springen niet.. IK spring!
Keuzes maken?!
Een keuze maken waar je achter staat, is meer dan rationeel. Het is ook emotioneel en je moet stappen maken in je handelen. Een goede balans tussen doen, denken en voelen kan je positief beïnvloeden in de keuzes die je maakt*. Je kan door een gedegen keuze bijvoorbeeld meer achter je studiekeuze of loopbaanstaan. Je voorkomt hiermee dat je uitstelgedrag gaat vertonen rond je studie. Ook kies je eerder voor een gezondere balanstussen je studie en je studentenleven. Hoe kom je tot een dergelijke keuze?
Praktische tips om tot een goede keuze te komen:
-
Schrijf eens op in je eigen woorden rond welke hoofdkeuze of situatie je geregeld piekert.
-
Schrijf daarna alle negatieve, niet opbouwende gedachten op rond dit onderwerp.
-
Welke gevoelens roept dit op (angst, somberheid, onmacht?)
-
Welk gedrag werkt dit in de hand (vermijdend of juist afleidend (ongezond) gedrag?
-
Wat zijn de gevolgen van deze keten?
Dit is je negatieve spiraal! Hierdoor kun je gaan twijfelen, vermijden, uit- of afstellen. Je gemoedstoestand wordt hier negatief door beinvloed. Je doelen bereiken wordt zwaarder.
-
Probeer nu het zelfde te doen, maar dan voor opbouwende en constructieve gedachten.
-
Welke gevoelens horen daarbij?
-
En welk gedrag?
-
Wat zijn hier de gevolgen van?
Dit is je positieve spiraal. Als je je keuze hier op baseert kun jemotivatie en doelgerichtheid vinden.
Vraag jezelf ook eens af bij welke keuze je toekomstige IK je dankbaar is. Te veel de stad in als afleiding om maar niet aan de opstapelende negativiteit en to-do lijst rond je studie te denken ? Te veel studeren om maar zeker te zijn dat je die voldoende haalt? Of dagelijkse concrete stappen zetten en jezelf bewust kunnen belonen hierop met wat je echt blij maakt? Durf risico’s te nemen, pak je uitdaging aan, maar kies voor de opbouwende optie en maak de bijbehorende stappen! Aan jou de keuze…
*Ellis, Albert en Catharine MacLaren Rational Emotive Behavior Therapy: A Therapist’s Guide (2nd Edition), Impact Publishers, 2005.